Back on track

Jag är åter på Tyft! Jag har varit här sedan i söndagskväll och det har varit fyra underbara dagar hittills.
I måndags började vi först klockan två med upprop och jag passade på att ta jag en låång promenad med mina underbara Judtih och Johanna. Det var skönt att se de igen, som att vardagens alla bortsprugna pusselbitar lade sig på plats. Jag fick ännu en gång konstatera att trots att det nu hade gått tre veckor sedan klassen var samlad är det som att vi inte varit ifrån varandra längre än en dag. Det är en underbar känsla av trygghet.

Idag hade jag min första sånglektion med den ordinariesångläraren Christian. Brita var, som ni kanske redan vet, vikarie då Christian var pappaledig, men nu är allt i sin ordniarie "ordning" igen. Det var otroligt roligt att ha sång med honom, jag var lite nervös innan eftersom jag aldrig haft en manlig sänglärare förrut och tänkte att det kunde vara svårt med oktaverna och allting, men det funkade bra idag - så vi får se hur det går framöver.
Just nu håller jag på med diverse sångtekniker och det är belting och twang som gäller. Belting är en såkallad "Mixröst" mellan huvudklang och bröströst, väldigt stark, det är typ som att man skriker till någon och det är ascoolt för jag kan ta toner jag inte har kunnat förrut och det är en känsla av att det inte finns något tak på den rösten, som att jag kan ta vilken ton i hela världen!!
Twang är ett hjälpmedel för belting, man ska placera tonen vid och runt om näsan (innanför kinderna typ) och låta som en häxa. Det hjälper till att ge kraft vid höga toner och en bättre tydlighet vid låga toner. Det är jättesvårt och det är just twang som jag jobbar med för stunden. Det låter asfult och är sjukt kul, allt för att sedan kunna hantera det så bra att publiken inte hör det där häxliknande, men det ger mig ett bra stöd som sångerska.

Utöver det så gjorde jag ett stort framsteg i mitt liv idag. Jag improviserade på ensamblen, utan att känna att det var jobbigt eller pinsamt eller hemskt eller någonting!! Det var faktiskt kul. Svårt, men kul. Jag är stolt över mig själv (för det får man vara ibland) och jag är tacksam för Brita som hade improvisationsprojekt med oss sångare på sångensamblen förra terminen.

Jag är så peppad att sjunga nu igen, jag ser fram emot den här terminen och allt den har att erbjuda.


På tal om någonting helt annat.
På lördag tar Judith, Johanna och jag bilen till IKEA över dagen. Jag längtar verkligen! Det är alltid skönt att vara härifrån så länge de är med och det ska verkligen bli en otroligt härlig dag. Jag ska köpa mig en matta till mitt rum, sedan ska vi äta lång lunch på IKEA för att sedan, när vi kommer tillbaka till skolan, laga tacos och spendera kvällen i varandras sällskap. Underbart!!


Lev livet väl, kära vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0