In hate we trust

Estetiska programmet på Lindeskolan är ett bra program vill jag bara tala om. Inte bara det att lärarna är dem bästa och att gemenskapen är på topp, nej, idag tog vi minnsann några timmar ledigt från skolan och for till Örebro på utställning på länsmuseet.

Två ord; se den!

Utställningen vid namn "in hate we trust" är gjord av Elisabeth Olsson Wallin (kanske mest känd för sin ecce homo-utställning som fick stor uppmärksamhet för några år sedan).
"In hate we trust" handlar om hatbrott på hbt-personer. Hon har iscen satt några av dessa verkliga händelser och fotograferat dem. Varje bild har en stor mening och handling med många små symboler som förstärker bildens budskap ytterligare. Bilderna är väldigt mörka och går i Barockens tecken, men jag tycker bara att det ger en rätt bild av bilderna! Det är mörka och hemska händelser som hon lyckats fånga på ett fotografi och ändå få det fotot att återspegla känslan som man kan tänka sig att offret/offrerna hade just då.

Vi fick en underbar guide (om nu det är rätt ordval i sådana här sammanhand) som själv var homosexuell och var sådär personlig på ett tillitgivande sätt och berättade om självupplevda hatbrott och så vidare.
I bakgrunden, nästan sådär så man inte tänkte på den medvetet, ligger musik gjord av Eva Dahlgren för utställningen. Det blev inte så mycket lyssning på det idag dock eftersom det pratades hela tiden. Inte hade jag heller tid att stanna kvar och gå en runda och lyssna på musiken själv tyvär, det sägs att den ska förstärka bildernas budskap ytterligare och vad jag kan urskilja från det lilla jag hörde kan jag inte annat än instämma. Jag håller på och övertalar min familj för fullt att vi ska ta oss en familjetripp in på visningen någon dag snart...

Jag tyckte att två hundra kronor för boken om utställningen inte var någonting alls så jag köpte den och det är mitt bästa köp i år, so far.

Men har ni chansen, besök Länsmuseet i Örebro och utställningen "in hate we trust" och ni lär inte ångra er. I promise.
Dagens budskap.


Kommentarer
Postat av: Helene

jag vill dit igen :D så bra var det! sen är det ju gratis också!

2009-04-11 @ 16:44:04
URL: http://zzyzxrd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0