För allt i världen.

Två sökningar är avklarade... av fem. De två sökningarna jag hittils gjort har känts bra. Den första ägde rum på Tjörn utanför Göteborg på en skola som heter Billströmska. Den låg otroligt vackert och det var en härlig atmosfär där.
Jag sov där vilket gjorde att vi fick en himla bra kontakt med eleverna på skolan. Vi satt i gräset i solen och på kvällen skulle vi se film, men eftersom jag klev upp klockan fyra på morgonen var jag aningen trött när klockan visade nio. Så jag svek gänget och somnade som en stock i stället. Där satt dock juryn som tre stränga idol-Daniel/Swartling/Kishti - men det gick bra ändå.

Idag var jag, i sällskap med Jaqueline till Åsa folkhögskola, beläget i Sköldinge mellan Flen och Katrineholm. Också en trevlig skola, där fick vi dock inte spendera så mycket tid med skolans elever, istället hängde vi, några av de sökande i foajén i sofforna och pushade varandra sådär som man bör när man är på sökning. En del kända ansikten från Billströmska träffade man på och vi var ett gäng som insåg att vi skulle söka Geijerskolan samma dag också, kul när man träffas på flera ställen!  Den här skolan var inte lika vacker som Billströmska, den hade lite mer stadsskogsskolan-feeling över sig, med tegelväggar, men själva atmosfären var riktigt mysig och det vägde upp det hela. Det faktum att lärarna (framför allt sångläraren!!!) verkade grymma gjorde skolan väl värd att hoppas på antagning. (det bör även poängteras att Billströmskas lärare också verkade otroligt bra!) Där satt juryn snälla och leende och sångläraren satt hela tiden och viskade "bra" och log när man sjöng och det var riktigt skönt. Det gjorde hon mot alla så jag tror alla kände sig väldigt trygga på provet.

Det som är så härligt med folkislivet är att alla är så sociala. Alla pratar med alla. Man kan gå och sätta sig vid lunchen vid ett bord där man inte känner någon och genast ha något att prata om, att det handlar mestadels om musik ska man väl inte sticka under stolen med och om någon utomstående skulle spela in detta och visa allmänheten skulle nog hela folkismusikeliten bli nördförklarade. Men det är kul när så många människor, på samma ställe, delar samma intresse. Det är intressant att höra allas musikbakgrunder, hur länge de har spelat, hur de fick intresset och vad man vill med sin musik ... och så vidare.

Nu väntar bara de svåra sökningarna. Tacka vet jag Jaqueline som informerar mig om hur det går till på andra skolor (som hon redan sökt). Liljeholmen som väntar på onsdag begär tydligen att man ska improvisera - oförberett på en blues tolva. Det känns ju sådär (det är väl bara förnamnet!) då  jag aldrig gjort det förrut.
För er som inte vet vad improvisation är så är det när man får en ackordsföljd att lyssna på och sedan "dabadabba" till den, en melodi som man kommer på bara sådär. Men eftersom jag vet det nu, tack vare Jaqueline ska kvällen vikas åt att öva just det. Bluestolvor är ju alltid detsamma (tror jag, rätta mig om jag har fel!) så därför vet jag ungefär hur kompet kommer låta.

På måndag nästa vecka ska jag till Geijerskolan, även där begär de att man ska improvisera på en av sina sökningslåtar (det hade jag heller inte vetat om det var för Jaqueline) så i helgen blir det öva öva ÖVA!

Nu är jag helt slut. Jag ska snart hopa in i duschen och öva lite till innan jag stupar i säng. Imorgon är det skola igen, ska bli roligt. Senast var ju i onsdags så nu är det på tiden.
Tacka vet jag Jaqueline och dagens härliga väder som har hållit mitt humör på topp.
PUSS!


P.s. Det kanske ska poängteras att Billströmska meddelar om man blivit antagen eller inte senast första maj på deras hemsida och Åsa någon vecka efter det ungefär. Nervöst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0