HOPE

Jag tror inte att någon av er har missat att det imorgon natt ska genomföras ett val som kommer att påverka i stort sett hela världen. Jag tror heller inte att någon har missat att valet äger rum "over there", i staterna, i - just det, USA.
Och anledningen till varför jag skriver just om detta är kanske en liten protest mot Gerdas "anti-amerikanska-valet"-inlägg på hennes blogg.

Jag förstår verkligen inte varför men jag bara älskar den här valhysterin av någon anledning. Kanske för att jag för första gången någonsin är någotlunda insatt i vad de två presidentkandidaterna står för och vad det faktiskt är för skillnad på demokrater och republikaner. Till skillnad mot många andra i min omgivning kommer jag sitta klistrad imorgon natt för att få höra resultatet i samma stund som Amerikanerna att Barack Obama blivit USA's nästa president!!
Eller..?

Jag hoppas för allt i världen att McCain inte kommer längre med sitt plastikopererade ansikte, sin "hockeymamma" till vice presidentkandidat och sitt stolta jag som inte för en sekund tvekar om att tala om för omvärlden att han, hoppsan sa, blivit skjuten "for our nation" och stridit i krig "for our nation" och därmed är en hjälte!
Jag förstår dock inte hur man kan vara en hjälte om man har otaliga människor liv på sitt samvete.

Nej, tacka vet jag Barack Obama. Mannen med orden, med kunnandet och, sist men absolut inte minst, det rena samvetet. Han är inte den som slänger skit på sin motståndare för att han inte har något att säga till sitt försvar. Han är inte den som lägger ner tid på att smutskasta människan han tävlar mot, utan han är den som lugnar folket med orden "ta inte ut segern i förskott". Han är mannen med fötterna på jorden. Barack Obama är mannen. Med. Orden.

Det är läskigt hur en man kommer att väljas, till inte bara De förenta Staternas president, utan hela världens herre. Han kommer att bli den mäktigaste mannen i världen med tillgång till allt vad man kan önska sig. Men det som skrämmer mig mest, är folk som inte "give a damn". För framtiden, för världen! Är allt jag har att säga.

Amerikanska presidentvalet är någonting som påverkar hela världen, för världen vill ha en förändring. Kräver en förändring rent ut sagt. George W Bush kommer inte längre att styra världen, strida i krig för fred (hur fan nu det går ihop) eller inte tänka på de fattiga. För det blir his own fucking buisness!
Jag skulle kunna ge allt för att få den största förändringen av alla. Inte bara det att Bush föralltid är borta från världsstyret, nej, inte bara det. Utan också - bort med republikanerna! Jag vill ha dit Obama, inte för att han är svart (det råkar bara vara ett plus i och med att det skulle betyda enormt för USA's mest drabbade och fattigaste folk), utan det faktum att han är demokrat!
Jag önskar jag kunde säga att det kommer bli en lätt match, det är redan klart, hela världen står redo att ta emot Obama med öppna armar. Men jag kan inte.
För när det väl gäller så spelar valsnacket ingen roll, all propaganda är kastad i sjön. För när det väl gäller är Amerikanerna för fega för en förändring. För rädda för en. För konservativa för demokrater, och kanske främst av allt, för konservativa den första svarta presidenten genom tiderna.
Och det gör mig upprörd!

Men säg nu, att jag är fel, att Barack Obama tar hem segern den 4 November i USA, att han vunnit folkets hjärtan, att demokratin har talat. Så tror jag, hur hemskt det än låter, att idioterna segrar till sist. Han kommer få samma tragiska slut som Martin Luther King himself. Och det svider i hjärtat, ärligt talat, att säga det, att tänka det. Men det är bara att inse faktan att det Amerikanska folket inte är redo för någonting nytt, en förändring - en svart president. Men för mig får framtiden utvisa om han får gå samma väg som "den store" för mig är det bara viktigt att USA får en man som inte bara representerar överklassen och jobbar för deras välstånt, utan en man som ser till hela folket, minskar klyftorna och gör en positiv förändring!

Men inga spekulationer hjälper mig just nu, i lilla landet Sverige. För vad spelar min åsikt för roll? (Även då jag ibland kan tänka att det Amerikanska valet borde inkludera mig, så jag fick lägga min röst på Barack Obama)
Här hemma i Sverige får folk "not give a damn" om de vill. Men i landet i väst, hoppas jag att folk gör det motsatta. Om inte för dem själva, om inte för Barack Obama eller John McCain så för framtiden, för världen!

Med en önskan om ett demokratiskt, riktigt val den 4 November 2008.

HOPE

Kommentarer
Postat av: Gerda

tror du att han kommer bli mördad sanna? usch jag vill inte tänka tanken. för övrigt håller jag med om det mesta som du säger men jag är som sagt trött på allt snack och vill få slut på skiten ;)men valvaka blir det minsann!

2008-11-03 @ 22:09:35
URL: http://gerdabostrom.blogg.se/
Postat av: Jennie

Kloka människa. Jag håller med dig till 100 %. Obama är den rätta mannen men jag förstår också vad du menar med att "amerikanerna är för fega för en förändring". För det tror jag att de är i slutänden. Också tror jag att de är rädda att förlora sin världsmakt om de inte har en president som kan liknas vid en krigsfanatiker, vilket är väldigt sorgligt då mer krig är det sista både vi och dem behöver. Men tänk ifall resten av världen fick rösta om USAs nästa president? Då är dte nog ingen tvekan om vem som skulle vinna. Men man vet aldrig...

2008-11-04 @ 10:15:41
URL: http://jenniegunnarsson.blogspot.com
Postat av: Erikg

jag kom på mig själv med att det var väldigt längesen jag läste din blogg, och att jag faktiskt saknar det, du skriver så fruktansvärt bra! go sanna! och framförallt, go obama! nu händer DET!

2008-11-05 @ 22:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0