Socialpsykologi.

Jag vet inte hur kunniga ni, kära läsare, är inom ämnet socialpsykolgi. Jag är inte så värst kunnig, kanske lite nu eftersom jag spenderat kvällen med att studera inför morgondagens prov. Men jag må säga, att trots att det är mycket psykoligiskt konstiga ord så är det fruktansvärt intressant.
Personligen är jag intresserad av ämnet psykologi över lag. Det är kul med ämnen som beskriver oss - dig och mig. Varför vi agerar som vi gör, tänker som vi gör, mycket tack vare försvarsmekanismer till exempel, framför allt är det läskigt hur väl man känner igen sig i allt det psykologiska, att vi alla ändå är rätt lika.

Men, dagens psykologiska ämne handlar inte om försvarsmekanismer utan om socialpsykolgi som jag nämnde. Hur och varför vi ser på oss själva så som vi gör (- precis min ständigt återkommande tanke. Den om någon annan är populär i min hjärna). Det är intressant att läsa om helt vanliga Svensson-killar/tjejer som, genom tvång, utan någon som helst belöning lyder på de mest hemska order! Och där finner jag förklaringen till Hitlers enorma makt och framsteg i hans karriär.
Det tyska folket (bland annat) var inte dumma i huvudet! De var inte sjukligt störda som följde Hitler! De var människor, precis som du och jag.
Visst är det läskigt hur lättpåverkade vi är? Hur svårt vi har att stå upp för våra åsikter om fem personer innan mig sagt något helt annat? Men det är lärorikt och tänkvärt, för vad har man att förlora, egentligen?

En annan intressant anekdot är den så kallade Rosenthaleffekten, och även haloeffekten som absolut är värd att kolla upp!
(Den ända som skulle göra det är väl Gerda, om jag får gissa!)

I grund och botten handlar det om;  "en felbedömning av en egenskap som beror på att man låter sig påverkas av andra sidor."
Alltså; T.ex om jag bedömer att en person är duktig inom ämnet samhällskunskap, så är det lätt att tro att han/hon även är duktig inom historia, till exempel.
Det är ju så... jag!! Det är så hemskt men samtidigt så... skönt, att andra funkar som jag och att det på något sätt ska vara så, fast ändå inte. Men vi funkar nästan alla så, tydligen.
Genom att läsa socialpsykolgi, eller psykolgi i sin helhet, så lär man sig mer om andra människor, saker som kan komma att bli nödvändiga i framtiden.

Ja, man slutar aldrig förundras över mänskligheten...

Kommentarer
Postat av: victoria

nä jag orkar inte gå runt o vara nyfiken längre hörrö! :) när var du i taizé, kanske vart där samtidigt nån gång, var ju där rätt länge i somras bl.a..:)

hade du leandro som bibelgrupps-broder?

2008-12-10 @ 13:25:19
URL: http://palea.blogg.se/
Postat av: Gerda

HAHAHA! jag satt precis där och tänkte "hmm.. intressant, dessa uttryck måste jag googla" :P

2008-12-10 @ 19:27:05
URL: http://gerdabostrom.blogg.se/
Postat av: victoria

ah hösten 2006..då sista veckan i oktober/första veckan i nov? brukar vara många svenskar då. jag var där då också iaf! :)



ah tänkte nog det, hahah, han verkar rolig under sina introduktioner. har aldrig haft honom dock, han var typ helt ny när jag var 16..eller ja, jag brukade gå i de äldre grupperna ändå! hahah

2008-12-10 @ 23:14:54
URL: http://palea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0